dimecres, de maig 7

Proposta per engegar el procès (març 2008)

Hola,
perdoneu si m'avanço amb una proposta mentre potser estem encara en la fase "d'apuntar-nos i comptar-nos", pero, com que sóc un impacient, m'agradaria que hi hagués una trobada per engegar el procès. Fins i tot em permeto apuntar un esquema de treball... que de fet és la meva carta als mags de cara a l'espai que volem crear:

1.- Obrir un marc de debat per definir naturalesa (com es gestionen els espais, qui els gestiona, amb quins recursos, amb quins formats) i objectius d'un espai de comunicació social o comunitari
2.- Fer un breu repàs i buidat d'allò que ara com ara tenim:
a) mitjans de comunicació de moviment o propers (escrits i audiovisuals)
b) associacions que treballen en l'àmbit de la comunicació
c) campanyes en marxa
d) eines diverses (webs, llistes de correus, agències alternatives, distribuidores)
3.- Iniciar un procés de reflexió per:
a) crear sinèrgies de xarxa entre els diversos elements (estimulant i fixant els intercanvis, el suport mutu, etc.)
b) detectar mancances a tots els nivells (pràctics, de format, de fons)
c) pensar a la creació de noves eines o a una potenciació de les existents (distribuidora, agència d'informacions, espais o mitjans audiovisuals).
4.- Començar a elaborar una estratègia col·lectiva de transformació del context mediàtic-comunicatiu en què ens movem

... i, és tot!
Salut
Rolando

Primera reunió de dinamització (abril 2008)

Dissabte 19 d'abril un grup de persones (si fa no fa una dotzena) dels prop de cinquanta que estem a la llista de correu [FSCom] ens vam reunir al local del SPC per mirar de dinamitzar el projecte de coordinació entre mitjans alternatius i moviments socials que va ser plantejat als tallers del Fòrum Social Català el mes de gener.

Tot i ser un procès en estat embrionari, es van comentar prou temes i es van definir quatre o cinc eixos de feina : moviments, mitjans alternatius, mitjans de masses, internet, ...

Es va comentar la dicotomia entre un enfocament més global del concepte de 'comunicadors' (més habitual a Llatinoamérica) i un plantejament més elitista com a gremi apart (com una de les inèrcies a Europa) També es va parlar de la molt feble frontera entre els ¿autoanomenats? mitjans alternatius i els mitjans del tercer sector. També es va parlar dels nivells diferents a nivell d'abastament geogràfic, comentant la importància dels mitjans que tenen implantació i seguiment local. Fins i tot es va plantejar no fer a Barcelona l'ara encara hipotètic Fòrum presencial, i en tot cas l'enfocament descentralitzador.

Al voltant d'internet com a eina, es va parlar de tres aspectes : el que de manera similar als altres mitjans, impressos o audiovisuals, té de cara al públic; la interactivitat i la generació de xarxes; el fet de ser un instrument per la feina dels i de les periodistes. També en aquest sentir es va parlar de la possibilitat d'aquest mateix blog i d'estratègies per fer operativa i bàsicament útil la llista de correu.

A un nivell més de debat teòric, però molt important, es va comentar el que va ser explicat també al taller de gener sobre el Dret a la informació : la seva democratització i tant com és clau diferenciar aquest dret del fet de tenir a la mà i al sofà davant el televisor un comandament a distància, com també és clau superar el tòpic de la percepció maligna dels mass-media si nomès ha de servir com a base d'una queixa que es quedi a la queixa de que 'els mitjans menteixen'. En aquest sentit vam xerrar, com no, de la teoria de les esquerdes d'en Xavier Giró i dels intersticis on poder fer força. En tot cas podriem concloure que el que pretenem és generar un debat social obert a tothom sobre aquest fet de la 'informació manipuladora' de les grans empreses a la vegada que volem donar més veu als moviments socials.

El seguent pas seria fer-nos una mena de mapa conceptual per saber qui som. Quins mitjans, quines associacions, quines campanyes, són aquells i aquelles on hi som ara, i sense deixar de banda qui podriem anomenar amb un anglicisme com a 'outsiders' que també puguin involucrar-se en aquest fòrum social de comunicació. És per això que caldrà revifar l'activitat a la llista de correu i us animem a participar-hi. Finalment es va parlar del 14 de juny (encara a confirmar) com a posible data per una nova reunió com aquesta primera d'abril.

Llamamiento para un Foro Social de la Comunicación

Esta iniciativa nace de las inquietudes expuestas por los participantes en los seminarios sobre temas de comunicación realizados durante el Fòrum Social Català (26, 27 y 28 de enero de 2008).

Primera asamblea, obierta a todo el mundo: Sábado, 6 de junio a las 10:30h.

Fundación Quepo. C/ Nàpols, 215 (entre Diagonal y Aragó), Barcelona.

Los medios de comunicación de masas tienen un papel crucial en nuestra percepción de la realidad. Un ejemplo reciente y revelador es como sólo se ha hablado de Crisis cuando ha estallado la crisis financiera, eclipsando, como si fuera la única, la información sobre otras crisis ya preexistentes (bélicas, habitacionales, alimentarias, ecológicas, energéticas, comunicativas, de valores,...).


Todas las personas tenemos derecho a la libertad de opinión y de expresión y a comunicar y recibir información veraz y plural. Así lo reconocen, con diferentes matices, el artículo 19 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos, el artículo 20 de la Constitución Española y el artículo 52 del Estatut de Catalunya. También se garantiza a la ciudadanía el acceso a los medios públicos. Desgraciadamente, la realidad aún deja mucho que desear.


En vez de hacer efectivo nuestro derecho a la información, la mayoría de medios de comunicación, tanto públicos como privados, sirven a intereses partidistas y económicos. Los medios públicos tienden cada día más a ser medios al servicio de los gobiernos y no de la sociedad. En este contexto, y víctimas de una tremenda precariedad laboral y profesional, los periodistas no pueden hacer frente a las presiones a las que están sometidos.


Los medios de comunicación alternativos constituyen una respuesta activa a esta realidad. Asfixia económica, marginación y represión han limitado su expansión. Esta limitación ha dificultado también su crecimiento y su evolución desde un enfoque unicamente contrainformativo a uno más constructivo, que trabaje para impulsar iniciativas propias de la sociedad civil y de los movimientos sociales.


Las Facultades de Comunicación tampoco parecen ser fieles a su misión social. Las universidades siguen formando periodistas que puedan ser útiles a la industria informativa dominante. Por otro lado, la investigación en comunicación está condicionada por diferentes factores burocráticos, la carencia de recursos económicos y la dependencia de financiación de instituciones públicas y privadas. Estos hechos dificultan aportaciones académicas que contribuyan a mejorar la calidad de la información y al progreso de nuevas formas de comunicarnos más democráticas, plurales e interactivas.


El peso del mercado también afecta la comunicación artística, distorsionada por mentiras y por la banalización y la corrupción de la cultura. Todavía están para solucionarse cuestiones como la educación en comunicación, la educación del arte, la distribución cultural, los derechos de autor, etc.


A pesar de todo, hay varios signos de cambios. Hace tiempo que los usuarios se organizan mediante asociaciones para denunciar los excesos de la telebasura, con especial énfasis en la defensa de los menores. También cabe destacar el desarrollo de las nuevas tecnologías, sobre todo las vinculadas a Internet, que han facilitado la participación de los ciudadanos y, por lo tanto, el intercambio de información y de puntos de vista.


Por otro lado, miles de entidades sociales en Catalunya ya diseñan sus propias estrategias de comunicación mediante gabinetes de prensa, páginas web, blogs o revistas. A pesar de que el acceso a los medios de comunicación de masas sigue siendo la asignatura pendiente.

En resumen: dónde otros ven Crisis, nosotros vemos necesidad de cambios y nuevas oportunidades para seguir construyendo formas que nos ayuden a comunicarnos mejor entre todas y todos.


¡Unámonos y exijamos nuestros derechos!

¡Por un Foro Social de la Comunicación!


La comunicación es cosa de todos y todas. Si quieres participar:

Lista de distribución: comunicacio-fs@llistes.moviments.net

Blog: http://fscomu.blogspot.com/

Más información: +34 609 13 43 41 / +34 652 31 96 91